Aktualności

09.10.2024

Edukacja jako sposób na zdrowie psychiczne

Edukacja w późniejszych latach życia jest świetnym sposobem na utrzymanie zdrowia psychicznego. Nauka nowych rzeczy, takich jak języki obce, obsługa nowych technologii czy rozwijanie pasji artystycznych pobudza mózg i poprawia jego plastyczność. Udział w kursach czy warsztatach to przykład aktywności intelektualnej, która może zmniejszyć ryzyko wystąpienia problemów takich jak demencja czy depresja. Utrzymywanie umysłu w dobrej formie pomaga także w budowaniu poczucia celu i satysfakcji, co pozytywnie wpływa na ogólne samopoczucie osób starszych.

07.10.2024

Jak edukatorzy mogą wspierać osoby 55+?

Edukatorzy odgrywają kluczową rolę w procesie edukacji dorosłych, szczególnie osób 55+! Edukacja seniorów to nie tylko nauka nowych umiejętności, ale również wsparcie emocjonalne i motywacyjne. Wykładowcy mogą pomóc seniorom odnaleźć się w cyfrowym świecie, rozwijać pasje oraz zwiększać pewność siebie. Ważne, aby zajęcia były dostosowane do ich tempa i potrzeb, co umożliwia budowanie poczucia sukcesu i wspólnoty. Regularna nauka poprawia także pamięć i koncentrację, co pozytywnie wpływa na jakość życia.

06.09.2024

Jak zaplanować swoją edukacyjną ścieżkę po 55 roku życia?

Planowanie swojej edukacyjnej ścieżki po 55. roku życia to doskonały sposób na utrzymanie aktywności umysłowej, rozwijanie nowych umiejętności oraz nawiązywanie wartościowych relacji społecznych. W ramach projektu „Edukacja dla Przyszłości” wspieramy kadrę pracującą z osobami starszymi, aby pomóc im w tworzeniu odpowiednich programów edukacyjnych.

Oto kilka wskazówek, jak osoby 55+ mogą efektywnie planować swoją edukacyjną podróż:

  • Zidentyfikuj swoje cele: Zastanów się, czego chcesz się nauczyć i dlaczego. Czy to rozwijanie pasji, zdobycie nowych umiejętności zawodowych, czy może nawiązanie nowych znajomości?
  • Wybierz odpowiednie kursy: Szukaj programów edukacyjnych, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom i poziomowi zaawansowania. Upewnij się, że kursy oferują wsparcie, które pomoże Ci osiągnąć Twoje cele.
  • Zaplanuj swój czas: Ustal, ile czasu możesz poświęcić na naukę, i stwórz harmonogram, który pozwoli Ci regularnie uczestniczyć w zajęciach.
  • Korzystaj z wsparcia: Nie bój się prosić o pomoc lub radę. Kadra szkoleniowa, dzięki projektowi „Edukacja dla Przyszłości”, jest przeszkolona, aby wspierać osoby starsze w ich edukacyjnej podróży.
  • Utrzymuj motywację: Pamiętaj, że nauka to proces. Ciesz się małymi sukcesami i bądź cierpliwy w dążeniu do swoich celów.

Zapraszamy do śledzenia naszych inicjatyw wspierających osoby 55+ w świadomym i satysfakcjonującym planowaniu ich ścieżki edukacyjnej!

04.09.2024

Spotkanie Partnerskie EduForFuture w Lublinie

W dniach 3-4 września 2024 odbyło się spotkanie partnerskie w Lublinie, w którym wzięli udział przedstawiciele Fundacji Fundusz Inicjatyw (FFI) oraz niemieckiej organizacji Schwerpunkt. Celem spotkania było omówienie dotychczasowych osiągnięć oraz planowanie dalszych działań w ramach projektu poświęconego edukacji osób w wieku 55+.
 
Podczas dwudniowych obrad zaprezentowano wyniki badań nad potrzebami edukacyjnymi osób 55+ zarówno w Polsce, jak i w Niemczech. Wyniki te stanowią fundament dla rozwoju narzędzi diagnostycznych i monitorujących, które wspierają doradztwo edukacyjne. Dzięki nim możliwe będzie lepsze dopasowanie ofert edukacyjnych do rzeczywistych potrzeb tej grupy wiekowej, co przyczyni się do poprawy jakości życia seniorów. W szczególności przedstawiono szablony kart doradczych oraz propozycji ofert edukacyjnych, które będą kluczowym elementem wsparcia dla doradców edukacyjnych.
 
Skoncentrowano się również na planowaniu kolejnych etapów projektu. Ustalono harmonogram prac związanych z opracowaniem przewodnika dla kadry oraz zaplanowano testowanie narzędzi doradczych w obu krajach. Uczestnicy podkreślili, że wyniki tego projektu mogą znacząco wpłynąć na poprawę jakości życia osób 55+ poprzez bardziej precyzyjne i dostosowane do ich potrzeb doradztwo edukacyjne. Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za aktywny udział i konstruktywną współpracę. Czekamy z niecierpliwością na kolejne etapy realizacji projektu!

09.08.2024

Wskazówki dla edukatorów

Prowadzenie zajęć z dorosłymi słuchaczami wymaga dostosowania metod nauczania do ich specyficznych potrzeb i możliwości. Oto kilka porad i najlepszych praktyk:
 
Dostosowanie tempa nauki: Upewnij się, że tempo zajęć jest odpowiednie i dostosowane do możliwości uczestników, dając im czas na zrozumienie i przyswojenie materiału.
Używanie prostego języka: Staraj się unikać skomplikowanego żargonu i używaj jasnego, zrozumiałego języka .
Praktyczne przykłady: Wykorzystuj realne i praktyczne przykłady, które mają bezpośrednie zastosowanie w codziennym życiu.
Interaktywne metody nauczania: Włączaj elementy interaktywne, takie jak dyskusje grupowe, ćwiczenia praktyczne czy gry edukacyjne, aby utrzymać zaangażowanie i zainteresowanie uczestników.
Podkreślanie znaczenia społecznego: Umożliwiaj uczestnikom wymianę doświadczeń i wspieraj budowanie relacji między nimi, co sprzyja integracji i zwiększa motywację do nauki.
Elastyczność i cierpliwość: Bądź elastyczny i cierpliwy, dostosowując się do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego uczestnika.
 
Stosowanie tych praktyk pomoże stworzyć przyjazne i efektywne środowisko edukacyjne dla seniorów.

05.08.2024

Wymiana dobrych praktyk w edukacji dorosłych

W edukacji dorosłych, szczególnie osób powyżej 55 roku życia, warto stosować metody uwzględniające ich doświadczenie życiowe oraz specyficzne potrzeby. Oto kilka przykładów skutecznych metod edukacyjnych:
 
1. Nauka przez doświadczenie: Dorośli często lepiej przyswajają wiedzę poprzez praktyczne ćwiczenia i zadania, które mają bezpośrednie zastosowanie w ich życiu codziennym.
2. Indywidualne podejście: Dostosowanie tempa nauki oraz materiałów do indywidualnych możliwości i zainteresowań uczestników zwiększa zaangażowanie i motywację.
3. Kombinacja tradycyjnych i nowoczesnych metod: Łączenie wykładów z nowoczesnymi technologiami, jak np. e-learning czy wideokonferencje umożliwia elastyczność i dostępność materiałów edukacyjnych.
4. Grupowe projekty i dyskusje: Współpraca w grupach i wymiana doświadczeń pozytywnie wpływają na osoby starsze, sprzyjając integracji społecznej oraz ucząc pracy zespołowej. 
5. Wykorzystanie wiedzy i doświadczenia uczestników: Starsi dorośli mają bogate doświadczenie zawodowe i życiowe, które może być cennym źródłem wiedzy dla innych uczestników kursów. 
 
Dzielmy się tymi praktykami i rozwijajmy edukację dorosłych, aby była jak najbardziej efektywna i dostępna dla wszystkich! 

18.07.2024

10 powodów, dla których warto uczyć się przez całe życie!

W poprzedniej aktualności poruszyliśmy temat uczenia się przez całe życie, teraz chcemy Wam przekazać więcej przydatnych informacji na ten temat. Dlatego też przedstawiamy aż 10 powodów, dla których warto uczyć się przez całe życie!
1. Rozwój osobisty: Uczenie się przez całe życie pomaga w rozwijaniu naszych zainteresowań, pasji i umiejętności, co prowadzi do większej satysfakcji z życia.
2. Lepsze perspektywy zawodowe: Ciągłe zdobywanie nowych umiejętności i wiedzy zwiększa nasze szanse na awans, zmianę kariery lub znalezienie lepiej płatnej pracy.
3. Adaptacja do zmian: W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie umiejętność dostosowywania się do nowych technologii i trendów jest kluczowa. Uczenie się pomaga nam być na bieżąco.
4. Poprawa zdrowia psychicznego: Aktywność umysłowa, taka jak nauka, może poprawić nasze zdrowie psychiczne, zmniejszając ryzyko demencji i chorób związanych z wiekiem.
5. Wzrost pewności siebie: Zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności buduje naszą pewność siebie i poczucie własnej wartości.
6. Rozwijanie umiejętności społecznych: Udział w kursach, szkoleniach czy warsztatach daje możliwość nawiązywania nowych znajomości i budowania relacji z ludźmi o podobnych zainteresowaniach.
7. Odkrywanie nowych możliwości: Ciągłe uczenie się otwiera przed nami nowe możliwości i perspektywy, które mogłyby pozostać nieodkryte bez odpowiedniej wiedzy.
8. Zwiększenie kreatywności: Uczenie się nowych rzeczy stymuluje naszą kreatywność, pomagając nam myśleć bardziej innowacyjnie i znajdować nietypowe rozwiązania problemów.
9. Wzbogacenie życia społecznego: Aktywne uczestnictwo w różnych formach edukacji pozwala nam angażować się w życie społeczne i kulturalne, co wzbogaca nasze życie.
10. Długowieczność: Badania pokazują, że osoby, które uczą się przez całe życie, mają tendencję do dłuższego i zdrowszego życia. Utrzymanie aktywności umysłowej ma pozytywny wpływ na nasze ogólne zdrowie i samopoczucie.

16.07.2024

Innowacyjna usługa poradnictwa edukacyjnego dla osób w wieku 55+

Uczymy się przez całe życie, a nauka jest niezwykle ważna, zwłaszcza dla osób w wieku 55+. Dzięki ciągłemu uczeniu się możemy nie tylko rozwijać nowe umiejętności, ale także poprawiać jakość naszego życia i utrzymać umysł w dobrej kondycji. 
Projekt „Poradnictwo edukacyjne na rzecz poprawy jakości życia osób 55+” ma na celu wspieranie edukacji dorosłych, oferując innowacyjne usługi poradnictwa edukacyjnego.
Dlaczego warto się uczyć przez całe życie?
  • Rozwój osobisty i zawodowy: Ucząc się nowych rzeczy, możemy poszerzać nasze horyzonty i zdobywać nowe możliwości.
  • Poprawa zdrowia psychicznego: Nauka stymuluje umysł i pomaga w utrzymaniu zdrowia psychicznego. 
  • Społeczna integracja: Udział w kursach i warsztatach pomaga nawiązywać nowe kontakty i budować społeczność.
Dołącz do nas i odkryj, jak edukacja może poprawić jakość Twojego życia!

14.06.2024

Już jest!

Z radością informujemy, że w ramach projektu „Poradnictwo edukacyjne na rzecz poprawy jakości życia osób 55+” powstał pierwszy raport końcowy! 

Celem niniejszego raportu jest analiza potrzeb edukacyjnych osób w wieku 55 lat i starszych w Polsce, Niemczech i całej Europie. W raporcie zostały także zidentyfikowane i omówione dobre praktyki w zakresie edukacji i poradnictwa edukacyjnego dla tej grupy demograficznej. Raport jest częścią szerszego raportu końcowego, który pomoże w opracowaniu odpowiedniego programu poradnictwa edukacyjnego dla osób w wieku 55+.

Działania obejmują:

  • Rozwój usługi poradnictwa edukacyjnego
  • Opracowanie przewodnika dla kadry
  • Wymianę dobrych praktyk
  • Zarządzanie projektem i jego wdrożenie.

Rezultaty projektu:

  • Innowacyjna usługa pozazawodowego „poradnictwa edukacyjnego dla osób w wieku 55+”.
  • „Poradnik dla kadry zajmującej się edukacją dorosłych” zawierający wytyczne/rekomendacje dotyczące sposobu prowadzenia usługi oraz wzory dokumentów.
  • Podniesienie wiedzy i kompetencji co najmniej 6 przedstawicieli personelu z 3 instytucji partnerskich.
  • Zwiększenie potencjału kadrowego i instytucjonalnego 3 instytucji partnerskich.
  • Poszerzenie oferty w zakresie pozazawodowego poradnictwa edukacyjnego dla dorosłych (skierowanej do osób w wieku 55+) w dwóch krajach partnerskich.

Grupy docelowe: pracownicy instytucji partnerskich, dorośli uczniowie 55+, kadra edukacji dorosłych, instytucje edukacyjne/szkoleniowe.

Raport końcowy można bezpłatnie przeczytać i pobrać pod linkiem: raport końcowy eduforfuture – Fundacja „Fundusz Inicjatyw” (ffi.org.pl)  .

Serdecznie dziękujemy wszystkim zaangażowanym i zapraszamy do śledzenia dalszych działań projektu. Więcej informacji znajdziecie na naszej stronie internetowej.

 

Zastrzeżenie: Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

Skip to content