Aktualności

30.11.2023

Kurs ekologiczny online – bezpłatna edukacja dopasowana do Ciebie!

Poznaj wraz z nami ekologiczny świat i to, co najbardziej mu zagraża. A najważniejsze – naucz się, jak możesz temu zaradzić. Nasz kurs ekologiczny online jest doskonałą okazją do poszerzenia swojej wiedzy na temat zrównoważonego rozwoju, trendów w edukacji ekologicznej, recyklingu, zasad zero waste, niezależnie od tego, gdzie się akurat znajdujesz – w każdym miejscu, o każdej porze. Nasz kurs e-learningowy jest dostosowany do Ciebie i Twojego harmonogramu. To Ty decydujesz, kiedy i gdzie w nim uczestniczysz. Całość trwa około 5 godzin, ale poznawanie nowej wiedzy w drodze samokształcenia możesz spokojnie rozłożyć sobie w czasie i dopasować pod Twoje obowiązki.

Kurs został opracowany w polsko-włoskiej współpracy Fundacji „Fundusz Inicjatyw” z Partnerem – Prometeo w ramach projektu Erasmus+ „VEforCA – Co edukacja zawodowa może zrobić dla działań na rzecz klimatu”

 

W ramach kursu przewidziano następujące moduły:

o Moduł 1 Zasady pozaformalnej i nieformalnej edukacji ekologicznej oraz jak ją realizować z osobami uczącymi się w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego – czas trwania: 45-60 min.

o Moduł 2 Włączenie indywidualnej odpowiedzialności i umiejętności korzystania z mediów do edukacji ekologicznej – czas trwania: 45-60 min.

o Moduł 3 Wspieranie zaangażowania w działania na rzecz środowiska i klimatu poprzez naukę obywatelską – czas trwania: 45-60 min.

o Moduł 4 Promowanie networkingu i współpracy wielostronnej w działaniach na rzecz środowiska – czas trwania: 45-60 min.

o Moduł 5 Projektowanie działań partycypacyjnych na rzecz środowiska i klimatu na poziomie lokalnym – czas trwania: 45-60 min.

 

Jest to świetna okazja do poszerzenia wiedzy dla koordynatorów projektów ekologicznych, nauczycieli, trenerów i edukatorów VET, przedsiębiorców chcących wdrożyć rozwiązania ekologiczne w swojej firmie, jak i dla urzędników, którzy wdrażają edukację ekologiczną na terenie gmin.

Zapisz się na nasz kurs już dziś i zdobywaj kolejne odznaki ekologicznej wiedzy.

W celu odbycia kursu należy założyć konto na platformie Prometeo Digitale:

https://www.prometeodigitale.eu/login/signup.php

Następnie, po otrzymaniu e-maila z potwierdzeniem, należy się zalogować na konto:

https://www.prometeodigitale.eu/login/index.php

 

Kurs, który należy wybrać to:

VEforCA – POLSKA WERSJA – Co edukacja zawodowa może zrobić dla działań na rzecz klimatu

 

Jeśli chcesz zapoznać się z innymi stworzonymi przez nas materiałami, takimi jak Zestaw Zrównoważonego Rozwoju czy Pakiet Świadomości Ekologicznej, które zawierają ćwiczenia i kwestionariusze sprawdzające poziom Twojej ekologicznej wiedzy, wejdź na stronę projektu:

www.ffi.org.pl/veforca/

 

28.11.2023

Pakiet świadomości ekologicznej

Zapoznaj się z naszymi grafikami. Znasz odpowiedzi na te pytania?❔ Podpowiemy, te wszystkie stwierdzenia to PRAWDA.
Wiedziałeś/aś o tym? Miałeś/aś świadomość jak wielkie są zmiany klimatyczne? 🌎
 
 
Chcesz sprawdzić swoją świadomość ekologiczną? Zapoznaj się z instrukcjami zawartymi w naszym Pakiecie Świadomości Ekologicznej.
 
 
Materiały powstały w ramach projektu Erasmus+ pt. „Co edukacja zawodowa może zrobić dla działań na rzecz klimatu – What Vocational Education can do for Climate Action (VEforCA)” realizowanego w ramach polsko-włoskiego partnerstwa dwóch instytucji edukacyjnych: Fundacji „Fundusz Inicjatyw” (Polska) oraz Prometeo (Włochy).

27.11.2023

NEWSLETTER VEforCA

25.11.2023

Narzędzia edukacyjne dla grup

Jesteś trenerem szkoleń? Prowadzisz zajęcia dla grup? A może jesteś trenerem albo doradcą zawodowym? Zobacz jak dzięki naszym materiałom możesz włączyć elementy edukacji ekologicznej do prowadzonych zajęć.
 
To gotowe pomysły jak rozruszać grupę i przemycić przy tym mnóstwo wiedzy ekologicznej! 🌱
 
Materiały powstały w ramach projektu Erasmus+ pt. „Co edukacja zawodowa może zrobić dla działań na rzecz klimatu – What Vocational Education can do for Climate Action (VEforCA)” realizowanego w ramach polsko-włoskiego partnerstwa dwóch instytucji edukacyjnych: Fundacji „Fundusz Inicjatyw” (Polska) oraz Prometeo (Włochy).
 
 
Wszystkie materiały znajdziesz na naszej stronie internetowej:

24.11.2023

Kurs e-learningowy dla trenerów szkoleń zawodowych

Jesteś trenerem/ką szkoleń zawodowych? Chciał(a)byś przeszkolić swoich pracowników?

Weź udział w kursie i dowiedz się jak włączyć do nauczanych treści elementy edukacji ekologicznej i nauki obywatelskiej.
https://www.prometeodigitale.eu/course/index.php

Kurs został opracowany w polsko-włoskiej współpracy Fundacji „Fundusz Inicjatyw” z Partnerem – Prometeo w ramach projektu Erasmus+ „VEforCA – Co edukacja zawodowa może zrobić dla działań na rzecz klimatu”
(więcej o projekcie TUTAJ: https://ffi.org.pl/veforca/).

W ramach kursu, przewidziano następujące moduły:
o Moduł 1 Zasady pozaformalnej i nieformalnej edukacji ekologicznej oraz jak ją realizować z osobami uczącymi się w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego – czas trwania: 45-60 min.
o Moduł 2 Włączenie indywidualnej odpowiedzialności i umiejętności korzystania z mediów do edukacji ekologicznej – czas trwania: 45-60 min.
o Moduł 3 Wspieranie zaangażowania w działania na rzecz środowiska i klimatu poprzez naukę obywatelską – czas trwania: 45-60 min.
o Moduł 4 Promowanie networkingu i współpracy wielostronnej w działaniach na rzecz środowiska – czas trwania: 45-60 min.
o Moduł 5 Projektowanie działań partycypacyjnych na rzecz środowiska i klimatu na poziomie lokalnym – czas trwania: 45-60 min.

23.11.2023

VEforCA na Targach Pracy

 Jesteśmy jednym z wystawców podczas Lokalnych Targów Pracy i Edukacji Zawodowej.
 
Opowiemy na nich o naszym projekcie „VEforCa – Co kształcenie zawodowe może zrobić dla działań na rzecz klimatu”.
 
Zapraszamy do naszego stanowiska, aby sprawdzić jak dużo wiesz o ekologii i czy faktycznie wszystkie Twoje działania są eko.
 
Dowiesz się też jakie działania powinny podejmować przedsiębiorstwa i organizacje, by ich praca była ekologiczna. Jest to ostatnio jeden z najbardziej pożądanych umiejętności na rynku pracy, a „sustainability manager” to jedno z najbardziej oferowanych stanowisk w ofertach pracy.
 
Do zobaczenia w dniu 5.12.2023 w godzinach 10.00-14.00 w hali Targi Lublin, ul. Dworcowa 11 w Lublinie.
 

22.11.2023

Kurs e-learningowy dla uczestników szkoleń zaowodowych

Jesteś uczestnikiem/czką szkolenia z obszaru VET (kształcenie i szkolenie zawodowe)? Chciał(a)byś nabyć dodatkowe umiejętności w obecnej pracy?
 
Weź udział w kursie i poznaj elementy edukacji ekologicznej i nauki obywatelskiej.
 
Kurs został opracowany w polsko-włoskiej współpracy Fundacji „Fundusz Inicjatyw” z Partnerem – Prometeo w ramach projektu Erasmus+ „VEforCA – Co edukacja zawodowa może zrobić dla działań na rzecz klimatu”
(więcej o projekcie TUTAJ: https://ffi.org.pl/veforca/).
 
W ramach kursu, przewidziano następujące moduły:
o Moduł 1 Zasady pozaformalnej i nieformalnej edukacji ekologicznej oraz jak ją realizować z osobami uczącymi się w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego – czas trwania: 45-60 min.
o Moduł 2 Włączenie indywidualnej odpowiedzialności i umiejętności korzystania z mediów do edukacji ekologicznej – czas trwania: 45-60 min.
o Moduł 3 Wspieranie zaangażowania w działania na rzecz środowiska i klimatu poprzez naukę obywatelską – czas trwania: 45-60 min.
o Moduł 4 Promowanie networkingu i współpracy wielostronnej w działaniach na rzecz środowiska – czas trwania: 45-60 min.
o Moduł 5 Projektowanie działań partycypacyjnych na rzecz środowiska i klimatu na poziomie lokalnym – czas trwania: 45-60 min.
 

20.11.2023

Kurs e-learningowy dla trenerów/doradców zawodowych

Jesteś trenerem lub doradcą zawodowym z obszaru VET (kształcenie i szkolenie zawodowe)?
Weź udział w kursie i dowiedz się jak włączyć do nauczanych treści elementy edukacji ekologicznej i nauki obywatelskiej.
 
Kurs został opracowany w polsko-włoskiej współpracy Fundacji „Fundusz Inicjatyw” z Partnerem – Prometeo w ramach projektu Erasmus+ „VEforCA – Co edukacja zawodowa może zrobić dla działań na rzecz klimatu”
 
W ramach kursu, przewidziano następujące moduły:
o Moduł 1 Zasady pozaformalnej i nieformalnej edukacji ekologicznej oraz jak ją realizować z osobami uczącymi się w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego – czas trwania: 45-60 min.
o Moduł 2 Włączenie indywidualnej odpowiedzialności i umiejętności korzystania z mediów do edukacji ekologicznej – czas trwania: 45-60 min.
o Moduł 3 Wspieranie zaangażowania w działania na rzecz środowiska i klimatu poprzez naukę obywatelską – czas trwania: 45-60 min.
o Moduł 4 Promowanie networkingu i współpracy wielostronnej w działaniach na rzecz środowiska – czas trwania: 45-60 min.
o Moduł 5 Projektowanie działań partycypacyjnych na rzecz środowiska i klimatu na poziomie lokalnym – czas trwania: 45-60 min.
 
 
 

15.11.2023

Kurs e-learningowy VEforCA

W dniu 15.11.2023 r, zakończyliśmy działania dla pierwszej grupy testującej Kurs e-learningowy dla trenerów/doradców zawodowych VET (kształcenie i szkolenie zawodowe) oraz uczestników/czek szkoleń zawodowych zainteresowanych edukacją ekologiczną i nauką obywatelską. 📚👩‍🌾
Kurs został opracowany w polsko-włoskiej współpracy Fundacji „Fundusz Inicjatyw” z Partnerem – Prometeo w ramach projektu Erasmus+ „VEforCA – Co edukacja zawodowa może zrobić dla działań na rzecz klimatu”🌱
W ramach działań Uczestnicy i Uczestniczki odbyli kurs-elearningowy na platformie,
o Moduł 1 Zasady pozaformalnej i nieformalnej edukacji ekologicznej
o Moduł 2 Włączenie indywidualnej odpowiedzialności i umiejętności korzystania z mediów do edukacji ekologicznej
o Moduł 3 Wspieranie zaangażowania w działania na rzecz środowiska i klimatu poprzez naukę obywatelską –
o Moduł 4 Promowanie networkingu i współpracy wielostronnej w działaniach na rzecz środowiska
o Moduł 5 Projektowanie działań partycypacyjnych na rzecz środowiska i klimatu na poziomie lokalnym
Uczestniczyli także w stacjonarnej lekcji ekologii, podsumowującej nabyte informacje oraz w wizycie studyjnej. Wizyta została przeprowadzona w pszczelej pasiece, gdzie Uczestnicy/czki poznali ważną rolę pszczół w ekosystemie.

Rezultaty kursu zostały sprawdzone za pomocą utworzonych narzędzi, które sprawdziły zarówno poziom nabytej wiedzy przez Uczestników/czki jak i wpływ kursu na ich wiedzę, nawyki oraz motywację do dalszych działań.

18.10.2023

Eko transport

Transport jest odpowiedzialny za 1/3 światowej emisji CO2 powstającej w wyniku działalności człowieka, co w znacznym stopniu wpływa na zmiany klimatu.
 
Około 82% emisji pochodzi z pojazdów osobistych. Autobusy i pociągi stanowią zaledwie 6%, co czyni te środki transportu znacznie bardziej przyjaznymi dla środowiska niż samochody i ciężarówki. w związku z tym w ostatnim czasie często porusza się tematy dotyczące konieczności szybkiego zmniejszenia liczby samochodów osobowych oraz ciężarowych w Polsce.
 
Czy wiesz dlaczego zachodzi taka konieczność. Sprawdź czy znasz rozwiązania by transport był bardziej ekologiczny,  wypełniając kwestionariusz:
 
Emisja dwutlenku węgla, dwutlenku siarki, tlenków azotu, lotnych związków organicznych i metali ciężkich pogarsza czystość powietrza, przyczyniając się do powstawania smogu.
 
Zgodnie z badaniami spaliny samochodowe obecne w powietrzu są zdecydowanie bardziej szkodliwe niż zanieczyszczenia wytwarzane przez firmy przemysłowe. Niezdrowe substancje uwalniane podczas spalania benzyny rozprzestrzeniają się bowiem w bardzo dużych ilościach i utrzymują na niskich wysokościach, w których przebywają ludzie. Przyczyniają się one do zwiększonej zachorowalności ludzi na raka płuc, choroby układu krążenia oraz do występowania złego samopoczucia. 
Raport opublikowany przez European Heart Journal wskazuje, że jeśli chodzi o skalę globalną, w roku 2015 z powodu zanieczyszczonego powietrza zmarło około 8,8 miliona osób. W Polsce smog zabija co roku około 50 tysięcy osób. Szacuje się, że aż 95% przypadków astmy dziecięcej na świecie da się powiązać z ekspozycją na zanieczyszczenia zawierające NO2.
 
Dlatego należy działać  natychmiast,  jeśli nie chcemy by nasze środowisko stało się miejscem nam nieprzyjaznym i niemożliwym do życia.
 
Zapoznaj się z naszymi sposobami na ekologiczny transport:
 

Materiały zostały opracowane w ramach projektu VEforCA, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach programu ERASMUS +

13.10.2023

Gospodarka odpadami

W obecnych czasach każdy z nas, z roku na rok, wytwarza coraz więcej odpadów, które nieprawidłowo zagospodarowane mogą stanowić bardzo duży problem dla naszego życia i zdrowia, a przede wszystkim dla środowiska, w którym żyjemy.
 
Globalna ilość wytwarzanych odpadów rośnie w zastraszającym tempie ze względu na wzrost liczby ludności, urbanizację i konsumpcjonizm. W 2018 r. na świecie wygenerowano około 2,01 miliarda ton stałych odpadów komunalnych, a do roku 2050 liczba ta ma wzrosnąć do 3,4 miliarda ton.
 
Niewłaściwa gospodarka odpadami może prowadzić do
różnych problemów środowiskowych. Na przykład wysypiska śmieci wytwarzają szkodliwe gazy cieplarniane (np. metan), które przyczyniają się do zmiany klimatu. Niekontrolowane składowanie odpadów niebezpiecznych może skazić glebę, wodę i powietrze, stwarzając ryzyko dla ekosystemów i zdrowia ludzkiego. Niewłaściwa gospodarka elektroodpadami może skutkować uwalnianiem do środowiska toksycznych substancji, w tym metali ciężkich.
 
Właściwe gospodarowanie odpadami nie powinno się nam kojarzyć z przykrym obowiązkiem, tylko z dobrze wykonanym zadaniem, które wykonujemy w szczególności dla siebie, swoich dzieci jak i dla innych mieszkańców.
 
Zmieniając swoje nawyki, przyczyniamy się do poprawy stanu środowiska, większego odzysku surowców, mniejszej ilości odpadów zalegających na składowiskach.
 
Uważasz, że dobrze radzisz sobie z gospodarką odpadami? Sprawdź to✔, wypełniając nasz formularz:
 
 
Większość towarów, które kupujemy w sklepach, jest w opakowaniu lub wykonana z plastiku, szkła, papieru oraz aluminium i innych metali czyli tworzyw, które możemy ponownie wykorzystać ♻. Dzięki segregacji przestają być śmieciem a trafiają do recyklingu i stają się wartościowym surowcem. 
 
Recykling pozwala na oszczędność energii, surowców i środowiska naturalnego. Każda wykorzystana ponownie szklana butelka to oszczędność energii potrzebnej do oświetlenia pokoju żarówką przez 4 godziny.
Szkło i aluminium podlegają recyklingowi w 100%, można je też przetwarzać nieskończoną ilość razy ♻. Równocześnie oznacza to obniżenie o 95% emisji trujących gazów do atmosfery.
 
Poznaj i pobierz inne fakty na temat gospodarowania odpadami i sposoby na oszczędzanie w tym obszarze:
 
 

Materiały zostały opracowane w ramach projektu VEforCA, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach programu ERASMUS +

11.10.2023

Dni Otwarte Projektu VEforCA



Przyjdź do naszego biura: ul. Okopowa 5/489A w Lublinie na Dzień Otwarty w ramach Erasmus Days w dniu 12 października 2023 (godz. 10.00-15.00) i dowiedz się jak możesz ratować planetę.



Materiały zostały opracowane w ramach projektu VEforCA, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach programu ERASMUS +



09.10.2023

SMART SHOPPING I ŻYWNOŚĆ

Rosnąca inflacja, pandemia, wojna w Ukrainie istotnie wpłynęły na wzrost cen większości produktów. Wymusiło to na nas zwrócenie uwagi na oszczędności przy zakupach i stosowanie idei smart shopping. Smart shopping to nic innego, jak sprytne, inteligentne zakupy. Klienci szukają produktów porównują ceny, opcje i koszty dostawy, zasady zwrotów i reklamacji. Mądre kupowanie jest znacznie bardziej świadome i mniej impulsywne niż tradycyjne zakupy.
 
Smart shopper to osoba, której zakupy są przemyślane, ekonomiczne i jednocześnie ekologiczne. Wybiera dokładnie te produkty, których potrzebuje. Mniejsze zakupy to istotny wkład w ochronę środowiska i duży wpływ na oszczędzanie głównego marnowanego produktu – żywności.
Globalna wielkość marnowania żywności szacowana jest na 1,6 miliarda ton.
 
Tygodniowo, polskie gospodarstwo domowe wyrzuca średnio prawie 4 kilogramy żywności. Wg badań dla polskiej rodziny zakup żywności to aż 25% wszystkich wydatków. Mimo to statystycznie co miesiąc w polskim domu marnuje się żywność o wartości 200 zł.
 
Wyrzucając produkty spożywcze marnujemy energię i wodę potrzebną do wytworzenia, transportu i dystrybucji żywności, a także produkujemy więcej odpadów. Wytworzenie każdego produktu spożywczego oznacza konkretne ilości kilowatogodzin energii zużytych w procesie produkcyjnym. Wyrzucenie do śmietnika niepotrzebnej żywności oznacza nie tylko bezpośrednie straty materialne – to także bezsensowne marnotrawstwo tak potrzebnego nam wszystkim prądu.
 
Bardzo mało osób kompostuje odpady żywnościowe, które mogłyby się rozłożyć z korzyścią w ziemi. Tymczasem gdy trafią one na wysypiska śmieci emitują metan, który stanowi jedno z największych źródeł emisji gazów cieplarnianych.
 
Wiedziałeś o tych faktach? Uważasz, że dobrze radzisz sobie z zarządzaniem swoimi zakupami i nie marnujesz żywności? Sprawdź to✔ za pomocą naszego kwestionariusza:
 
Zapoznaj się z naszymi sposobami na ekologiczne i mądre zakupy:

Materiały zostały opracowane w ramach projektu VEforCA, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach programu ERASMUS +

06.10.2023

PROJEKT VEforCa - Dzień Otwarty

5.10.2023

DZIEŃ OTWARTY W RAMACH ERASMUS DAYS

05.10.2023

OSZCZĘDZANIE ENERGII

Oszczędzanie energii to praktyka polegająca na zmniejszaniu ilości energii zużywanej w danej czynności lub procesie bez utraty jakości produktu. Oszczędzanie energii jest kluczowe dla walki ze zmianą klimatu, ponieważ zużycie energii ma główny udział w emisji gazów cieplarnianych, które są odpowiedzialne za globalne ocieplenie i inne negatywne skutki dla środowiska.
 
Zgodnie z danymi poprawa efektywności energetycznej mogłaby zmniejszyć nie tylko emisje CO2, ale także roczny rachunek UE za import energii o wartości 330 miliardów euro.
Wiesz czy dobrze sobie radzisz z oszczędzaniem energii? Jak nasze codzienne nawyki powodują niepotrzebne straty energii? Sprawdź to, wypełniając nasz kwestionariusz:
 
Poznaj nasze sposoby jak w dobie kryzysu, rosnących kosztów życia i podwyżek rozsądnie gospodarować ciepłem i efektywnie korzystać z energii co skutkuje nie tylko oszczędnościami w wydatkach, ale przede wszystkim wpływa pozytywnie na środowisko naturalne.

Oszczędzając energię, zmniejszasz:
⬇ ślad węglowy
⬇ zanieczyszczenie powietrza
⬇ zanieczyszczenie środowiska
⬇ zużycie energii
⬇ ilość wydawanych pieniędzy
 
 

Materiały zostały opracowane w ramach projektu VEforCA, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach programu ERASMUS +

04.10.2023

WIZYTA STUDYJNA

,,Jeśli z Ziemi znikną pszczoły, człowiekowi pozostaną tylko cztery lata życia: nie ma pszczół, nie ma zapylania, nie ma roślin, nie ma zwierząt, nie ma ludzi” – to słowa Alberta Einsteina, które świadczą o tym jak ważną rolę w ekosystemie spełniają pszczoły. Nie bez powodu oficjalnie zostały uznane za najważniejsze stworzenia na naszej planecie.

Pszczoły pełnią kluczową rolę w całym systemie ekologicznym, a ich znaczenie dla środowiska jest nieocenione, ponieważ udział pszczoły miodnej w zapylaniu kwiatów wynosi około 90%. To główni zapylacze, bez których równowaga ekosystemu zostałaby zupełnie zaburzona. Zapylanie roślin przez owady jest jednym z kluczowych sposobów na zachowanie różnorodności biologicznej – a zatem to od pszczół uzależnione jest istnienie ogromnej liczby gatunków roślin, a także zwierząt, które żywią się nasionami i owocami.

Ostatnimi laty ilość owadów biorących udział w zapylaniu znacznie się zmniejszyła na skutek powszechnie stosowanych środków ochrony roślin. Ponadto zniknęły uprawy roślin stanowiących przez dłuższy czas pożytek dla pszczół i innych owadów pożytecznych.

Pszczoły należą bowiem do grupy organizmów uznawanych za bioindykatory – pozwalają oceniać poziom degradacji środowiska naturalnego. W związku z chemizacją terenów wiejskich coraz częściej ekologiczna hodowla pszczół przenosi się do miast, gdzie możemy pozyskiwać miód z niepryskanych roślin. Jedną z najpopularniejszych jest ta na dachu Centrum Spotkania Kultur. To również największa pasieka miejska w Polsce.

To właśnie tutaj ważną rolę pszczół poznali podczas wizyty studyjnej Uczestnicy i Uczestniczki kursu e-learningowego projektu  „Co kształcenie zawodowe może zrobić dla działań na rzecz klimatu” (VEforCA) dla kadry VET, opracowanym w polsko-włoskiej współpracy Fundacji „Fundusz Inicjatyw” z Partnerem – Prometeo w ramach projektu Erasmus+.

Podczas wizyty studyjnej Uczestnicy i Uczestniczki poznali/ły zarówno wiedzę teoretyczną, jak i nauczyli/ły się o pozyskiwaniu produktów pszczelich jak i ich praktycznym wykorzystaniu.

Każdy uczestnik miał możliwość przygotowania świecy z wosku pszczelego.

 

03.10.2023

LEKCJA EKOLOGII

W ramach projektu  „Co kształcenie zawodowe może zrobić dla działań na rzecz klimatu” (VEforCA) dla kadry VET, opracowanym w polsko-włoskiej współpracy Fundacji „Fundusz Inicjatyw” z Partnerem – Prometeo w ramach projektu Erasmus+ dla Uczestników/Uczestniczek Kursu E-learningowego przygotowano lekcje ekologii. Lekcja ekologii miała na celu przekazanie wiedzy na temat przyczyn i skutków zmian klimatu, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki niskoemisyjnej, wodnej i zagadnień związanych z jakością powietrza, a także informacji o greenwashingu i celach zrównoważonego rozwoju.

Uczestnicy/Uczestniczki mogli się m.in. dowiedzieć z niej:

  • Jak zmiany klimatu wpływają na nasze zdrowie?
  • Dlaczego warto pić lubelską wodę prosto z kranu?
  • Dlaczego ważna jest prawidłowa segregacja odpadów?
  • Jakich zwierząt niedługo już nie spotkamy?
  • Czym tak naprawdę są śmieci?
  • Co stanie się z naszą planetą w 2050 roku?

Przeprowadzono też badanie, które ma na celu pokazać czy podjęte w ramach programu działania faktycznie wpływają na świadomość ludzi i pozwolą zmienić coś w ich codziennych nawykach. 

Dziękujemy Uczestnikom i Uczestniczkom za udział. 

02.10.2023

SPOTKANIE ON-LINE UCZESTNIKÓW KURSU DLA VET

W ramach projektu „Co kształcenie zawodowe może zrobić dla działań na rzecz klimatu” (VEforCA) odbyła się druga sesja Kursu e-learningowego dla kadry VET, opracowanym w polsko-włoskiej współpracy Fundacji „Fundusz Inicjatyw” z Partnerem – Prometeo w ramach projektu Erasmus+.

Uczestnicy i uczestniczki kursu to osoby powiązane z kształceniem zawodowym jako trenerzy/trenerki, doradcy/doradczynie zawodowi/e, osoby zarządzające w szkoleniach zawodowych, zainteresowani/e edukacją ekologiczną i nauką obywatelską,

Kurs-elearningowy składał się z 5 modułów:

  • Moduł 1 Zasady pozaformalnej i nieformalnej edukacji ekologicznej oraz jak ją realizować z osobami uczącymi się w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego – czas trwania: 45-60 min.
  • Moduł 2 Włączenie indywidualnej odpowiedzialności i umiejętności korzystania z mediów do edukacji ekologicznej – czas trwania: 45-60 min.
  • Moduł 3 Wspieranie zaangażowania w działania na rzecz środowiska i klimatu poprzez naukę obywatelską – czas trwania: 45-60 min.
  • Moduł 4 Promowanie networkingu i współpracy wielostronnej w działaniach na rzecz środowiska – czas trwania: 45-60 min. 
  • Moduł 5 Projektowanie działań partycypacyjnych na rzecz środowiska i klimatu na poziomie lokalnym – czas trwania: 45-60 min.

Na spotkaniu online kadra projektu podsumowała wyniki kursu, spytała o wnioski Uczestników po odbytym kursie jak i odpowiedziała na pytania Uczestników/czek. 

Udział w kursie e-learningowym pozwolił Uczestnikom/czkom:

  • zdobyć umiejętność  prawidłowego konstruowania celów edukacyjnych odnoszących się do kompetencji,
  • poznać zasady pozaformalnej i nieformalnej edukacji, w tym edukacji ekologicznej,
  • zrozumieć wpływ wyzwań środowiskowych, jak również ideę aktywnego obywatelstwa i rzecznictwa na rzecz zrównoważonego rozwoju,
  • zdobyć wiedzę na temat edukacji ekologicznej i nauki obywatelskiej,
  • uzyskać certyfikat potwierdzający udział w kursie.
 
W ramach kursu e-learningowego została też zaplanowana wizyta studyjna wraz z stacjonarną lekcją ekologii. 
 
Dziękujemy Uczestnikom i Uczestniczkom za wzięcie udziału w spotkaniu. 
 
 

27.09.2023

OSZCZĘDZANIE WODY

Woda ma ogromne znaczenie dla funkcjonowania człowieka. Nasz mózg i serce składają w 75% z wody, płuca z ponad 80% wody, a kości z 30%. Jak widać, sprawne działanie naszych organów i kości jest uzależnione od obecności wody.
 
Statystyki są jednak zatrważające!
Około 785 milionów ludzi na świecie nie ma dostępu do czystej wody pitnej. Dotkliwy niedobór wody dotyka około 4 miliardów ludzi, czyli niemal dwie trzecie populacji świata, przynajmniej przez jeden miesiąc w ciągu roku.
 
Podczas jednego około 10-minutowego prysznica dziennie przeciętna osoba zużywa ilość wody równą ponad 100 000 szklanek wody pitnej rocznie. Jeśli pozostawisz wodę odkręconą podczas mycia zębów, zużyjesz około 19 litrów.
 
 
Uważasz, że potrafisz oszczędzać wodę? Sprawdź to✔. Pobierz kwestionariusz świadomości, który powstał w ramach projektu „Co kształcenie zawodowe może zrobić dla działań na rzecz klimatu (VEforCA)” i zobacz czy Twój poziom wiedzy o oszczędzaniu wody jest wystarczający.
 
Link do pobrania kwestionariusza:
 
Co możesz zrobić by zużywać jej mniej w domu i w pracy?
Zapoznaj się z naszymi grafikami, a żeby dowiedzieć się dlaczego jest to tak ważne i jak dokładnie wprowadzić sposoby oszczędzania do swojego codziennego życia, pobierz nasze wskazówki:

Materiały zostały opracowane w ramach projektu VEforCA, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach programu ERASMUS +

25.08.2023

KURS E-LEARNINGOWY DLA VET

Serdecznie zapraszamy trenerów/doradców zawodowych VET (kształcenie i szkolenie zawodowe), zainteresowanych rozwojem umiejętności trenerskich i doradczych, do wzięcia udziału w kursie opracowanym w polsko-włoskiej współpracy Fundacji „Fundusz Inicjatyw” z Partnerem – Prometeo w ramach projektu Erasmus+ „VEforCA – Co edukacja zawodowa może zrobić dla działań na rzecz klimatu”.

Terminarz kursu:

18.09.2023 – spotkanie online (1 h) – start: 10:00 (dla osób, które nie będą mogły wziąć udziału o godzinie 10:00 możliwe drugie spotkanie o godz. 16:00),

praca własna – samokształcenie (kurs na platformie, 5 modułów x ok. 45-60 minut pracy własnej). Moduły należy zaliczyć do 02.10.2023),

02.10.2023 – spotkanie online (1 h) – start: 10:00 (dla osób, które nie będą mogły wziąć udziału o godzinie 10:00 możliwe drugie spotkanie o godz. 16:00),

03.10.2023 – lekcja ekologii (45 min) + wizyta studyjna (ok. 2 godziny) w przedziale czasowym 9:00-16:00 – dokładne godziny rozpoczęcia i zakończenia zostaną przekazane uczestnikom/czkom w terminie późniejszym.

Udział w szkoleniu jest bezpłatny i pozwoli Ci m.in.:

  • zdobyć umiejętność  prawidłowego konstruowania celów edukacyjnych odnoszących się do kompetencji,
  • poznać zasady pozaformalnej i nieformalnej edukacji, w tym edukacji ekologicznej,
  • zrozumieć wpływ wyzwań środowiskowych, jak również ideę aktywnego obywatelstwa i rzecznictwa na rzecz zrównoważonego rozwoju,
  • zdobyć wiedzę na temat edukacji ekologicznej i nauki obywatelskiej,
  • uzyskać certyfikat potwierdzający udział w kursie.

Zapisz się już dziś!

Link do formularza zgłoszeniowego:

https://formularz-zgłoszeniowy-veforca

Masz pytania lub wątpliwości? Napisz lub zadzwoń:

Adres e-mail: ffi@ffi.org.pl

Nr telefonu: 786 943 755

Zasady przetwarzania danych osobowych – klauzula informacyjna  

24.05.2023

Drugie spotkanie partnerskie w ramach projektu VEforCA

W ramach ekologicznego projektu VEforCA, w maju tego roku odbyło się międzynarodowe spotkanie w Rzymie, w którym uczestniczyli dwaj partnerzy: Fundacja "Fundusz Inicjatyw" z Polski oraz Prometeo z Włoch. Spotkanie skupiło się na analizie dotychczasowych prac oraz planowaniu kolejnych kroków. Partnerzy starannie przeanalizowali postępy w dotychczasowych działaniach i ustalili dalsze działania. Jednym z kluczowych rezultatów spotkania było podjęcie decyzji o stworzeniu kompleksowego przewodnika oraz zestawu narzędzi dotyczących działań ekologicznych i zrównoważonego rozwoju. Te materiały mają na celu dostarczenie praktycznych wskazówek i narzędzi, które będą wspierać promowanie ekologicznych praktyk oraz zrównoważonego rozwoju. Projekt VEforCA kontynuuje swoje znaczące postępy w szerzeniu świadomości ekologicznej i propagowaniu praktyk zrównoważonych. Zachęcamy do śledzenia kolejnych aktualizacji oraz interesujących wydarzeń związanych z projektem.

11.04.2023

Chcecie dowiedzieć się czegoś o bioróżnorodności, zmianach klimatu i nauce obywatelskiej?

Zapraszamy osoby dorosłe na minilekcję ekologii.

Spotkanie odbędzie się 15 kwietnia o godz. 10:00 na ul. Okopowej 5 w Lublinie (czas trwania: około 1,5 godziny).

Zgłoszenia na adres ffi@ffi.org.pl do 14 kwietnia do godz. 10-tej. Liczba miejsc jest ograniczona (wielkością naszej Sali J), więc indywidualnie będziemy potwierdzać możliwość udziału.

To pierwsze z cyklu naszych spotkań, więc się nie martwicie jeśli tym razem zabraknie miejsc J. Będzie jeszcze szansa się spotkać.

Serdecznie Was pozdrawiamy i zapraszamy!

Zasady przetwarzania danych osobowych – klauzula informacyjna

23.02.2023

Część 6 Raportu Interaktywnego – RAPORT PODSUMOWUJĄCY –Wywiady indywidualne z ekspertami – promotorami nauki obywatelskiej (Polska, Włochy)
 
To opinie i spostrzeżenia ekspertów – promotorów wybranych inicjatyw nauki obywatelskiej nt. możliwości wykorzystania tej metody w działaniach na rzecz klimatu i kształceniu zawodowym.
Raporty są w 3 językach: Polskim, Angielskim i Włoskim.

16.02.2023

Część 5 Raportu Interaktywnego – Badania FGI słuchaczy sektora VET (Polska, Włochy)
 
To opinie i spostrzeżenia interesariuszy sektora kształcenia zawodowego (uczestników szkoleń) na temat najpilniejszych wyzwań środowiskowych zidentyfikowanych na poziomie lokalnym i możliwości zaangażowania się sektora VET w działania na rzecz klimatu.
Raporty są w 3 językach: Polskim, Angielskim i Włoskim.

09.02.2023

Część 4 Raportu Interaktywnego – Badanie fokusowe z kadrą systemu kształcenia i szkolenia
zawodowego (VET) (Polska, Włochy)
 
To opinie i spostrzeżenia interesariuszy sektora kształcenia zawodowego (kadry sektora zawodowego) na temat najpilniejszych wyzwań środowiskowych zidentyfikowanych na poziomie lokalnym i możliwości zaangażowania się sektora VET w działania na rzecz klimatu.
Raporty są w 3 językach: Polskim, Angielskim i Włoskim.

02.02.2023

Część 3 Raportu Interaktywnego – Badania kwestionariuszowe (Polska, Włochy)
 
To opinie i spostrzeżenia interesantów kształcenia zawodowego na temat najpilniejszych wyzwań środowiskowych zidentyfikowanych na poziomie lokalnym.
Raporty są w 3 językach: Polskim, Angielskim i Włoskim.

26.01.2023

Część 2 Raportu Interaktywnego – Badania danych zastanych (Włochy)
 
To przegląd podejść do nauki obywatelskiej, z uwzględnieniem sektora VET oraz wyzwania środowiskowe i studia przypadków we Włoszech.
Raporty są w 3 językach: Polskim, Angielskim i Włoskim.

19.01.2023

Część 1 Raportu Interaktywnego – Badania danych zastanych (Polska)
 
To przegląd podejść do nauki obywatelskiej, z uwzględnieniem sektora VET oraz wyzwania środowiskowe i studia przypadków w Polsce.
Sprawdź na naszej stronie, dostępny w języku Polskim, Angielskim oraz Włoskim!

20.12.2022

Newsletter z projektu VEforCA dostepny na stronie internetowej w zakładce „Materiały promocyjne”. W wersji angielskiej oraz włoskiej Newsletter dostępny jest w angielskiej wersji zakładki.

02.12.2022

Zapraszamy trenerów, doradców zawodowych i pośredników pracy, zainteresowanych tematyką edukacji ekologicznej do podzielenia się swoimi refleksjami podczas zogniskowanego wywiadu grupowego (badanie typu: fokus).

Fokus odbędzie się w grudniu 2022 w Lublinie (ul. Okopowa 5) w godzinach popołudniowych (planowane rozpoczęcie godz. 15:30). Czas trwania: ok. 1,5 godziny.

Korzyści z udziału:

– możliwość poznania projektu VEfoCA i późniejszego udziału w bezpłatnym kursie online dla kadry dot. edukacji ekologicznej,

– możliwość poznania innych osób o podobnych zainteresowaniach, nawiązania kontaktów, podzielnia się doświadczeniami i pomysłami.

Osoby zainteresowane prosimy o kontakt.

18.10.2022

Raporty z pierwszego działania dostępne pod zakładką „Rezultaty„.

Zachęcamy do zapoznania się z naszymi wynikami.

Ankieta

31.08.2022

Co można zrobić by lepiej chronić nasze środowisko naturalne? Angażowanie się w działania proekologiczne jest opłacalne?
A może ten temat jest dla ciebie całkiem nowy? Wszystkie ręce na pokład!
 
Pomóż nam wypracować rozwiązania, dzięki którym sektor edukacji zawodowej również będzie mógł bardziej zaangażować się w działania na rzecz ochrony klimatu.
Wypełnij krótką, anonimową ankietę.
Zajmie ci to nie więcej niż 4 minuty a wyniki będą dla nas cennym źródłem wiedzy przy dalszych pracach nad projektem „Co kształcenie zawodowe może zrobić dla działań na rzecz klimatu” (VEforCA).
 
Szczególnie zapraszamy OSOBY ZWIĄZANE Z SEKTOREM EDUKACJI/SZKOLEŃ, doradców, edukatorów, jak również OSOBY UCZĄCE SIĘ oraz RODZICÓW. Wasze opinie są dla nas ważne!
                                                                                             https://it.surveymonkey.com/r/YHJ3GYB
 
Link do ankiety znajdziesz również na Facebooku Fundacji: https://www.facebook.com/funduszinicjatyw

05.08.2022

Pierwsze spotkanie partnerskie w ramach projektu VEforCA

22 lipca w Lublinie odbyło się pierwsze spotkanie partnerskie w ramach projektu VEforCA (Co kształcenie zawodowe może zrobić dla działań na rzecz klimatu / What Vocational Education can do for Climate Action).

Razem z naszymi partnerami z Rzymu – Prometeo zaplanowaliśmy prace projektowe. W pierwszej kolejności będziemy realizować badania (ilościowe i jakościowe) dotyczące możliwych sposobów wykorzystania na rzecz ochrony środowiska metody jaką jest nauka obywatelska (citizen science). Podczas spotkania określiliśmy cele badawcze i metodologię prac. Kolejne kroki w naszym projekcie to opracowanie szkolenia nt. możliwości wykorzystywania nauki obywatelskiej w instytucjach VET oraz przygotowanie materiałów edukacyjnych dotyczących ekologii dla nas i innych instytucji sektora VET.

To było bardzo owocne spotkanie. Wymieniliśmy wiele spostrzeżeń i wypracowaliśmy konkretne narzędzia dla dalszej współpracy w projekcie.
Jeśli chcecie wiedzieć więcej o projekcie to zapraszamy na Facebooka:

Skip to content