Projekt Generation Infinity: Zwiększanie umiejętności cyfrowych, kompetencji i bezpieczeństwa wśród starszych dorosłych i seniorów w Europie!

Program: Erasmus+

Rodzaj działania: KA220-ADU – Partnerstwa współpracy w edukacji dorosłych

Akronim projektu: Gen-Infinity

Data rozpoczęcia projektu: 01/12/2024

Data zakończenia projektu: 31/05/2027

Numer projektu: 2024-1-BG01-KA220-ADU-000248972

Geneza i motywacje projektu Gen-Infinity

Celem projektu Generation Infinity jest zapewnienie seniorom i starszym dorosłym niezbędnych umiejętności cyfrowych potrzebnych do bezpiecznego i efektywnego poruszania się w dzisiejszej cyfrowej rzeczywistości. Poprzez oferowanie nowoczesnych zajęć i interaktywnych działań we wspierającym środowisku edukacyjnym, program zachęca seniorów do aktywnego uczestnictwa w europejskim życiu cyfrowym.

Projekt inspirowany jest szybkim postępem czwartej rewolucji przemysłowej, prowadzącej do w pełni cyfrowego społeczeństwa, w którym innowacje wymagają aktualnych umiejętności cyfrowych od ludzi w każdym wieku.

Biorąc po uwagę fakt, że postęp technologiczny niezamierzenie poszerzył lukę w umiejętnościach cyfrowych wśród pokoleń, Generation Infinity przyjmuje koncepcję ‘aktywnego starzenia się’. Podejście to umożliwia przejęcie kontroli nad własnym życiem — zarówno w internecie, jak i poza nim — oraz pozwala na aktywne przyczynianie się do życia gospodarczego i społecznego narodów europejskich.

Cele projektu

Podstawowym celem projektu „Generation Infinity” jest uczenie starszych dorosłych i seniorów dzisiejszych umiejętności cyfrowych, aby pomóc im uniknąć wykluczenia cyfrowego.
Dodatkowo projekt ma na celu przeszkolenie edukatorów w zakresie angażowania seniorów oraz zwiększenie przyswajania wiedzy poprzez ich metody nauczania.

Cele szczegółowe:
Aby stawić czoła wyzwaniu wypełniania luk w umiejętnościach i budowaniu wspierającego środowiska edukacyjnego, projekt zastosuje podejście oparte na trzech filarach:

1. Holistyczna edukacja seniorów na temat korzystania z nowoczesnych narzędzi w cyfrowym środowisku.

2. Wzbogacenie codziennego życia oraz zwiększenie bezpieczeństwa cyfrowego seniorów, przy jednoczesnym stwarzaniu możliwości dla zarówno młodszych, jak i starszych dorosłych.

3. Opracowanie przydatnych materiałów dla trenerów na temat skutecznych metod nauczania seniorów nowoczesnych umiejętności i kompetencji cyfrowych, z naciskiem zarówno na to ‘co’ uczyć, jak i ‘jak’ tego uczyć.

Grupy docelowe

Główne grupy docelowe projektu to:

  1. Seniorzy powyżej 65. roku życia, zgodnie z europejską definicją. Grupa ta jest najbardziej narażona na braki w zakresie kompetencji i umiejętności cyfrowych oraz jest główną grupą doświadczającą wykluczenia cyfrowego.
    Według naszych wstępnych badań ta grupa znajduje się w szczególnie niekorzystnej sytuacji z powodu niedostatecznych umiejętności cyfrowych w miejscu pracy i może skorzystać na nabyciu kompetencji cyfrowych na równi z młodszymi pokoleniami.
  2. Trenerzy pracujący z seniorami i zaangażowani w sektorze edukacji seniorów. Grupa ta potrzebuje nowoczesnych i zaktualizowanych metod nauczania aby efektywnie przekazywać wiedzę grupom szczególnie narażonym na wykluczenie, takim jak seniorzy.
  3. Każda osoba, niezależnie od kraju pochodzenia czy grupy wiekowej, która pragnie nabyć pewności siebie w wykorzystywaniu umiejętności cyfrowych.

Zaplanowane działania

  • Przygotowanie szczegółowego „Raportu Wykonalności” zawierającego Analizę Luk oraz mapowanie obecnej sytuacji, wyjaśniającego wyzwania i wymagania w zakresie cyfrowej edukacji seniorów, analizującego zaobserwowane luki oraz definiującego procesy i metodologię do wykorzystania w kolejnych krokach.

  • Opracowanie broszury „Krajowe Studia Przypadku”, która będzie zawierać analizę i agregację wszystkich danych zebranych w ankietach przeprowadzonych w krajach partnerskich na temat sposobów korzystania przez seniorów z narzędzi i usług cyfrowych oraz trudności, jakie napotykają.

  • Opracowanie programu szkoleniowego „Trenuj Trenerów” dla edukatorów pracujących z osobami dorosłymi, zawierającego wytyczne i metodologie mające na celu wzmocnienie umiejętności trenerów w pracy z seniorami oraz zwiększenie skuteczności przyswajania wiedzy dzięki ich metody nauczania.
  • Organizacja warsztatów dla trenerów we Włoszech, podczas których 15 edukatorów i trenerów zostanie przeszkolonych w zakresie innowacyjnych zasobów edukacyjnych programu szkoleniowego „Trenuj Trenerów”.

  • Produkcja programu nauczania „Umiejętności Cyfrowe Gen-Infinity” składającego się z 8 głównych modułów obejmujących zarówno teoretyczne, jak i praktyczne koncepcje związane z kompetencjami cyfrowymi w życiu codziennym, z naciskiem na praktyczne komponenty, aby pomóc seniorom w efektywnym stosowaniu ich wiedzy.

  • Opracowanie w pełni operacyjnej i interaktywnej platformy cyfrowej Gen-Infinity, dostosowanej do angażowania i edukowania seniorów w zakresie nowoczesnych umiejętności i kompetencji cyfrowych w społeczeństwie europejskim.

Rezultaty

  1. Raport Wykonalności zawierający Analizę Luk.

  2. Broszura „Krajowe Studia Przypadku”.

  3. Program szkoleniowy „Trenuj Trenerów”.

  4. Program nauczania „Umiejętności Cyfrowe Gen-Infinity”.

  5. Platforma cyfrowa Gen-Infinity.

Konsorcjum

Koordynator:
Municipality of Gotse Delchev (Bułgaria)
https://www.gotsedelchev.bg/

Partner:
KOINONIKI SYNETAIRISTIKI EPIXEIRISI SYLLOGIKIS KAI KOINONIKIS OFELEIAS BLUECHAIN (Grecja)

https://bluechain.tech/

Partner:
SOCIAL NEBULA SINGLE MEMBER P.C. (Grecja)
https://www.socialnebula.eu/

Partner:
Fundacja „Fundusz Inicjatyw” (Polska)
https://ffi.org.pl/

Partner:
Fondazione Università Adulti Anziani (Włochy)
http://www.univia.it/

Partner:
Ljudska univerza Celje (Słowenia)
https://www.lu-celje.si/

Zastrzeżenie:
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Human Resource
Development Centre (HRDC). Unia Europejska ani HRDC nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

Skip to content